Cinta Semalam *part 1*

Ish... mampuslah aku camni. Laporan kewangan tak siap lagi. Mengamuk pulak lah Encik Faizal. Tulah, orang lain yang kahwin aku pulak yang melebih-lebih cuti sampai seminggu. Hehehe... biasak la. Aku kan.

Trit! Trit! Erk... terkejut aku. Telefon ni pon satulah. Time aku busy camni baru nak berbunyi. Kacau betul lah.

“Mea speaking”
“Waalaikumussalam”
“Hey Rita! Sorry, assalamualaikum
“How are you today?”
“Fine, thanks. How about you?”
“Alhamdulillah”
“So, what’s up?”
“Amboi! Kalau takde hal aku takleh call ke?”
“Taklah... tapi instict aku kata ada sebab kau call aku ni.”
“He he he... kau memang bijak.”
“Ok. Be serious please. Kau nak bagitau aku apa ni?”
“Erm... kau busy ke?”
“Yup”
“Busy banyak ke busy sikit?”
“Busy banyak. Kenapa?”
“Sorry, disturbing you.”
“It’s ok. What’s up?”
“Camni, petang esok birthday Husna and...”
“Masyaallah. Aku betul-betul lupa.”
“It’s ok. Aku tau kau busy. Cuma Husna tuh, always tanya pasal kau. Katanya rindu dekat kau.”
“Really?! Sian nye anak buah aku. Aku pun rindu jugak kat dia. Ok lah, thanks sebab ingatkan aku. Aku akan datang petang esok. I’ll promise!!”
“Ok, aku pegang janji kau.”
“Got to go. Bye.”
“Bye”
“Assalamualaikum”
“Waalaikumussalam”

camana lah aku buleh lupa birthday Si Husna tu. Nasib baik Rita call aku, kalau tak jenuhla aku nak memujuk Si Husna tuh. Perangai dia sebijik macam mama dia time sekolah dulu. Rita... Rita... dah jadik mak orang pun kau ye?!


Kanak-kanak berlari keriangan di halaman rumah. Seronoknya kalau boleh jadik kanak-kanak semula. Aku akan lakukan apa saja yang budak-budak buat. Yang paling penting, takde apa yang perlu dirisaukan. Dahla disayang semua orang.

“Woit~!!”
Argh... bisa gugur jantung gue. Min ni memang nak kena. Terperanjat aku. Sekali aku hempuk kan naya.

“Woit~!! Mak buyung. Tak reti bagi salam ke?”
“He he he... marah nampak. Sorry pal. Aku gurau je. Yang kau dok termenung ni kenapa?”
“Takde apalah. Saja je. Merenung masa depan.”
Min merenung aku dengan tajam. Ni yang leceh ni, tau je kalau aku menipu.
“Taklah, budak-budak tuh...”
“Kenapa pulak?”
“Kan seronok kalau boleh jadik cam diorang. Happy je memanjang. Takyah nak bebankan otak nak pikir-pikir tentang masalah negara.”
“Boleh kitorang join?”
Rupa-rupanya Kamal, suami Min yang bertanya. Rita dan suaminya, Adam pun ada sekali.
“Joinlah kalau tak malu!!!” kataku sinis. Sesaja je. He he he...
“Mea, dari tadi lagi aku tengok kau termenung. Kenapa? Kau ada problem ke? Citerlah kat kitorang.” Adam ni memang teliti orang nya. Gemar memerhati.
“Eh, bila masa lak aku termenung. Aku... just berfikir je.”
“Banyak la kau punyer pikir.” Sampuk Rita.
“Kalau korang nak tahu, kawan kita ni tengah berangan nak jadik budak-budak semula. Katanya takyah nak peningkan kepala pikirkan masalah negara yang bertimbun tuh.”
Erk... kantoilah camni. Si Min ni pun satulah, straight to the point betul. Memalukan aku je.”
“Kau~?!! Nak jadik budak-budak balik? Hoi makcik!! Lawak la kau ni. Sedorlah diri tuh sikit. Kau tuh dah layak jadik mak budak tau. Nak jadi budak-budak balik konon. Pigidah... malu aku kat sandal aku ni.” Laser betul mulut Rita.
Aku cuma senyum je. Dah biasa. Kalau tak mau berasap jugak telinga aku ni.
“Kau bila lagi Mea? Tak boring ke dok sensorang camni?”
Ish... Kamal ni. Soalan cepu-cemas ni jugak yang dia tanya aku. Aku takde jawapan lah. Lainlah kalau kau tanyer aku 1+1 ke, boleh jugak aku jawap.
“Bila apa~?!”
“Hoi, makcik~!! Kau dengar sini. Aku ni dah ada anak sorang. Sorang lagi aku sedang planning. Si Min ni pulak, bila-bila masa je tau nak meletup. So, kitorang ni nak la jugak merasa nasik minyak kau.”
“Excuse me guys!!! Yang korang dok tanyer nasik minyak kat aku ni kenapa? Aku tak sukalah nasik minyak. Aku lebih suka nasi beriani.”
Kamal, Adam, Min dan Rita merenung ke arahku. Alamak... kantoi la. Lawak bodoh aku tak menjadi la pulak.
“Sorry, aku gurau je. Well, what can i say? Jodoh aku tak sampai lagi. Aku takleh nak buat apa-apa. Kau ingat aku suka ke tinggal sensorang camni? Naluri aku pun tersentuh jugak bila Husna panggil kau mama. Aku pun nak jugak ada sorang suami. Tapi, tulah... takde orang yang nakkan aku. Korang kena lah faham.”
“Azmia Natasya!!! Kau nikan, masih lagi dibayangi kisah silam. Yang dah lepas tu, lepaslah. Biarkan pergi. Cuba kau bukak mata kau tu luas-luas. Bukannya takde orang yang nakkan kau. Kau aja yang jual mahal. Si Ikmal tu, sampai sanggup bawa diri ke Australia. Sebabnya apa? Sebab kau tolak cinta dia. Azam!!! Senior kita tu. Sampai sekarang dia tunggu kau. Dia sukakan kau sejak kita ni junior tahun satu lagi di UKM. Kawan dia rata-rata dah ada anak tau. Dia je yang still bujang. So, kau kata takde lagi orang yang nakkan kau. Azam ngan Ikmal tuh bukan orang ke?”
Panjang lebar Si Rita ni membebel kat aku. Marah benar agaknya.
“Bukan.” Dengan selamber nye aku menjawap.
“Kalau bukan orang, apa lagi?”
“Manusia.”
“Mea~!!” menjerit Rita dengan loyar burukku itu. Aku hanya tersenyum. Min pulak menggeleng-gelengkan kepalanya.
 
Aku terpikir balik kata-kata Rita petang tadi. Aku tahu, banyak kebenarannya. Cuma aku je yang buta, buat-buat tak nampak. Masalahnya, cinta aku dah takde dengan aku. Apa lagi yang boleh aku beri pada mereka? Nothing!!! Seseorang telah bawa cinta aku pergi. Lama dulu...

“Daniel...!!” aku kembali merindu...

smbg.....

ZzzZZzzz...jom terjah..wssalamm





No comments: