MaSaK ~ MaSaK

salam u all........

hrp2 semua shat wlafiat d smping owg tersyg...aku pun alhmdulliah shat jew.....hri ni aku cuti dk umh jew...best kn cuti ..(best lh coz leh bgun lewat hehe)....kalo time cuti aku suka duk umh jew..mlas nk p mne2...tp hri ni mak aku swuh aku masak....pening kepala aku nk pk nk masak apa...(ewah2 mcm chef tersohor lak)...sudahanye aku bukak peti ais..tgk apa yg ada...akhirnya aku jumpa ayam n kangkung...aku masak ala kadar jew coz aku n adik aku jew yg nk mkn yg lain p kenduri kawin....^_^



Tumis  belacan sikit, bawang putih n bawang merah yang dihiris2 jer sampai naik bau. Pastu masukkan sikit garam(klu perlu...) n kacau rata sikit. Masukkan kangkung dan cili merah yang dihiris n masak seketika. .Klu rase agak kering buh le air sikit . Last...angkat .. simple kn hihi


yg ni lg simple...Basuh dan goreng ayam terlebih dahulu. Angkat dan tepikan dulu untuk sementara. Kemudian tumis bahan-bahan yang telah dikisar sehingga naik baunya dan masukkan ayam yang telah digoreng. Setelah naik bau, masukkan pula kicap pekat, kicap cair halia n air asam jawa. Masukkan garam sebagai perisa dan masukkan ayam sehingga masak. Setelah masak, angkat untuk dihidangkan. Gubah cili merah dan bawang besar sebagai hiasan.

wasslam n slmat mncuba hihihi 

No comments: