Nora Elena Mati Dalam Episod Terakhir, Ending Tak Sama Seperti Novel.

Assalamulaikum u all....

credit by OH BULAN


Mungkin sebab hati kami jantan, jadi apabila drama bertajuk ayu-ayu macam Nora Elena ni, kurang sikit nak follow. Namun, fenomena Nora Elena seakan sebati dengan wanita-wanita yang mengimpikan suami romantik seperti Seth Tan (lakonan Aaron Aziz), yang berkemungkinan besar kurang mendapat kasih sayang daripada suami sendiri. LOL!

Seorang blogger, Farihin Jasmi memberikan pendapat yang menarik mengenai Nora Elena yang akan berakhir, hari ini. Menurutnya, ada kejutan yang dilakukan oleh pihak produksi dengan menukar ending cerita Nora Elena untuk memberikan impak yang lebih mendalam kepada rakyat Malaysia! Biar kasi leleh air mata! Pendek kata, Nora Elena akan mati di akhir cerita!

Persoalannya, bagaimanakah Nora Elena akan mati? Farihan Jasmi mengeluarkan beberapa teori yang boleh diterima akal :
  1. Nora Elena dibunuh dengan kejam oleh Yvone yang berkomplot dengan suami si Nilawati, Khairul si kaki pukul.
  2. Eid kembali ke tanah air untuk membalas dendam kesumat dengan menembak Seth Tan. Malangnya, Nora Elena yang terkena peluru tersebut ketika cuba menyelamatkan suaminya, tragis sungguh!
  3. Nora Elena meninggal dunia kerana ketika melahirkan anaknya dan Seth Tan memberikan nama anaknya juga Nora Elena untuk memperingati isterinya yang tercinta. Akhirnya, Seth Tan bahagia dengan Nora Elena, iaitu anaknya buat selamanya.
 
Yang pasti, ending Nora Elena tidak akan sama dengan jalan cerita di novel untuk memberikan tahap saspen tertinggi kepada penonton setia. Fakta yang menarik, menurut GUA.com.my, Nora Elena berjaya menarik jumlah penonton yang ramai kerana kekuatan jalan ceritanya & nak tengok muka Aaron Aziz yang hensem, opps!

Jumlah tontonan untuk episod 1 hingga 18 sudah mencecah 800,000 di tonton.com.my, sementara episod 16 saja mampu menarik 80,000 tontonan.

OHBULAN! tergelak membaca surat bantahan peminat yang dihantar kepada wakil TV3 mengenai drama Nora Elena. Nowa, Pengerusi Ibu-Ibu Menyusu Badan (#lol) membantah penyiaran Nora Elena atas sebab-sebab tertentu. Ikuti surat bantahan penuh emosi selepas ini. Memang stail habis penulisannya!
Nowa
Kakitangan Kerajaan,
Putrajaya
TV3
Sri Pentas,
No 3, Persiaran Bandar Utama
Bandar Utama, 47800 Petaling Jaya
Tuan,
Per : Bantahan Terhadap Penyiaran Drama Bersiri Nora Elena
Adalah dengan hormatnya saya merujuk kepada perkara di atas dan drama bersiri Nora Elena adalah berkaitan.
2. Dimaklumkan, bahawa saya, Nowa dengan ini membantah penyiaran drama bersiri Nora Elena yang disiarkan setiap hari, jam 7 petang di saluran tuan.
Antara sebab sebab pembantahan saya adalah seperti berikut.

i) Membuatkan jiwa isteri isteri terganggu.
Mana ada suami gitu sabo dalam dunia ini? Logik tak bila Nora tanya Seth, asal Seth tak penah dengan apa saja perbuatan Nora? Seth jawab, sebab Seth terlalu sayangkan Nora. Jadi kesimpulan, isteri-isteri mula curiga dengan suami mereka yang sepanjang masa marah marah. Ni laki aku sayang ke tak ni?
ii) Jiwa jiwa suami juga turut terganggu.
Ini kerana, apa bila tiba scene scene romantik dan tidak dapat diterima akal, seperti Nora terpeleot, Seth siap dukung bawak g sofa, tingkat bawah..(gila gagah..aritu aku nak branak, laki aku gendeng henbek aku, beg kain aku, pastu tunggu aku kat grill depan umah, aku la terkedek-kedek jalan sendiri..pastu pegang lengan aku je tau..bila suh dukung macam biasa drama atau filem buat, laki ckp, “ah gile mung, patoh pinggang!” Pastu sampai sepital, lari lari amik wilca..kalu dukung macam drama melayu kan bagus??)
Oh pasal part romantik tu, biasanya isteri akan menjeling kepada suami, disertai dengan kata kata sinis, “dedi mung ni masa dulu geletak nok ke mami, masa mami begetoh je belanar beli bunga, minyok wangi, cekelat bagai..leni doh dapat mami doh haghammmmmm!!! asal besday ke anniversary ke, pakai tektik, hadiah ai pada yu adalah sebuah cinta yang murni dan ikhlas”….itu je?? harharharharam!!
Paling koman, selepas jelingan tajam, cubitan kental di lemak perut pasti akan singgah di bahagian perut suami. Jadi, sebagai lelaki melayu, suami, mereka juga merasa hangat dengan penyiaran drama bersiri ini.
Kebiasaan jugak, malam malam yang sepatutnya diisi dengan aktiviti sukan berair akan berlalu begitu saja, pabila sang isteri makan hati, lelaki melayu dalam drama lagi romantik dari laki sendiri. Saje saje wat merajuk, ingatkan si laki pujuk cam si Seth pujuk Nora, tapi tak tau laki sendiri penat, dah, amik kau, sampai ke pagi tak dapat apa apa..laki tak pujuk satu hal, laki horny dibuat bini gitu pun satu hal..Sian Johnny!
iii) Memberi harapan pelesu kepada gadis gadis yang belum menikah.
Apabila pengaruh Seth Tan mula menular, maka ramai gadis gadis mencari pasangan hidup yang romantik nak mampus macam Seth Tan. Selepas menonton siri itu juga, kajian secara rambang mendapati kebanyakan dahi gadis gadis lebam. Ini adalah berikutan dengan tabiat sebelum tido mereka yang gemar meletakkan belakang tapak tangan ke dahi sebelum tido sambil berangankan lelaki seromantik Seth Tan, walau sebenarnya, Non Ada lelaki MELAYU seromantik itu. Yang romantik cumalah, lelaki Bangladesh, lelaki Lombok, dan Shahrukh Khan sahaja.
iv) Pasangan-pasangan bercinta kerap bergaduh.
Sang aweks memaksa jejaka untuk kerap membelikan bunga. Sedangkan boipren tu keja Kerani je kat Kementerian Kewangan. Gaji pun RM1500 jek. Kau gile sekuntum bunga brape hengget?? Kalu nak 3 kuntum sebulan, takpe jugak. Ni nak 21 roses everiday??
Kau gile, ko nak mamoh kelopak bunga ke? Kau ingat kau cantik macam Nora Elena nak demand-demand? cess
v) Tak logik punya citer..
Brape lama kawen baru bole ‘bersama’?? Ada ke lelaki sesabar Seth tu.. Ok, takde ke tunjuk scene Seth ‘tumbuk sambal’?? eh, kalu betol ada lelaki tak penah sentuh isteri, kira mesti dia ‘tumbuk sambal’ kan? hahahha…takut awak sakit belakang konon..padahal ajak tido skali..mood cameron suda mari..eh, tetiba teringat Jay….kahkahkahakha
vi ) kari hangus, nasik hangit.
Duk sibuk berkejar dari dapur ke hall, pastu ke dapur semula, pastu part ehem ehem, part ada pelangi, dah teralit, tengok sambil berangan, jeling laki, dah lupa kari kat dapur..hangit gitu je..
vii) Mengganggu tumbesaran anak kecil.
Pabila seorang isteri, terpengaruh dengan apa yang dilihat di kaca telebisi, nak perli secara derek kepada laki sendiri takut kena penampo, jadi, anak kecil dijadikan medium untuk menyampaikan isi hati
“tengok tu Alya, dulu dedi mung semart gitu ah, nok g dating siap bukak pintu bagai sume? leni? mami terkedek kedek bawok barang dia hon siap siap doh”
“owoh Alya ork? napok ngat nipu..mana ada orang kawen doh romantik gitu ork??”
Kesian la budak kecit tu terkebil kebil tak tau ape mak dia bebelkan.
3. Sekian dimajukan untuk pertimbangan dan kelulusan pihak tuan. Dan semoga dengan ini, tiada lagi kekeliruan dan kecelaruan minda penonton penonton lagi. Mana ada lelaki romantik gitu dalam dunia..kalu ada pun sebelum kawen, lepas kawen, bagi setahun, atau dah dapat anak sorang, jadi kayu la semuanya..Jadi, dimohon pihak tuan agar tidak mempermainkan perasaan kami, dan memberi harapan pelesu kepada gadis-gadis diluar sana.
Sekian,
“BERPIJAK DIDUNIA NYATA ADALAH TUNGGAK KEHIDUPAN BAHAGIA”
( NOWA)
Pengerusi,
Kelab Ibu-Ibu Menyusu Badan
Putrajaya.

8 comments:

Nadya O'Conner said...

endingnya yvonne gila..nak bunuh diri..hehe..tu yang sebetulnya..:)

munirah said...

pernah terbaca psl surat tu.. igt surat tipu.. betul la surat tu eh? bukan surat gurauan?

Eja GaNu said...

Nadya O'Conner ~ xthu lh yg mne 1 btol nim pape hal pun jgn lpe ptg nim episod terakhir hehe

Eja GaNu said...

munirah ~ mybe btol kot..dh tersiar kt media x kn xbtol plak kn2 ^_^

CikHaniBhulat said...

alo, xbest la kalo heroin mati =]

Eja GaNu said...

CikHaniBhulat ~ ye lh nk ending yg hppening bhagia ngn ank2 die huhuhu

syafiqakarim said...

haha naseb tak pena tgk cite nih
mmg xtau apa la.kahkah.

byk kan oerg buat bantahan psl cite ni

Eja GaNu said...

syafiqakarim ~ mula2 x tgk gak,,tp bla dgr owg ckp best..last2 bawu tgk hehe